Hartontsteking na COVID-19 injecties hoger dan verwacht in onderzoek onder Amerikaanse militairen

Leden van het Amerikaanse leger die waren ingeënt tegen COVID-19 vertoonden vaker dan verwacht hartontstekingen, hoewel de aandoening nog steeds uiterst zeldzaam was, volgens een studie vrijgegeven op dinsdag.

Myocarditis bij jonge militairen

De studie toonde aan dat 23 voorheen gezonde mannen met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar, klaagden over pijn op de borst binnen vier dagen na het ontvangen van een COVID-19 injectie. Het incidentiecijfer was hoger dan sommige eerdere schattingen zouden hebben verwacht, aldus de studie.

Alle patiënten, die op het moment van publicatie van de studie hersteld waren of herstellende waren van myocarditis – een ontsteking van de hartspier – hadden injecties gekregen die gemaakt waren door Pfizer Inc (PFE.N) en BioNTech SE (22UAy.DE) of Moderna Inc (MRNA.O).

Amerikaanse gezondheidsregulatoren voegden vorige week een waarschuwing toe aan de literatuur die deze mRNA-vaccins vergezelt, om te wijzen op het zeldzame risico van hartontsteking dat vooral bij jonge mannen voorkomt. Maar ze zeiden dat het voordeel van de injecties bij het voorkomen van COVID-19 duidelijk blijft opwegen tegen het risico. Lees meer.

De studie, die werd gepubliceerd in het medische tijdschrift JAMA Cardiology, zei dat 19 van de patiënten huidige militairen waren die hun tweede vaccinatiedosis hadden ontvangen. De anderen hadden één dosis gekregen of waren met pensioen uit het leger.

Schattingen van de algemene bevolking zouden acht of minder gevallen van myocarditis hebben voorspeld van de 436.000 mannelijke militairen die twee COVID-19 injecties hadden gekregen, aldus de studie.

Een extern panel van deskundigen die de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) adviseert, zei vorige week dat de meldingen van myocarditis hoger waren bij mannen en in de week na de tweede vaccinatiedosis dan zou worden verwacht in de algemene bevolking. Uit een presentatie op die bijeenkomst bleek dat de hartaandoening opdook in een tempo van ongeveer 12,6 gevallen per miljoen gevaccineerden.

Acht van de militaire patiënten in de studie kregen diagnostische scans en vertoonden tekenen van hartontsteking die niet door andere oorzaken konden worden verklaard, aldus de studie. De patiënten in de studie varieerden in leeftijd van 20 tot 51 jaar.

De CDC is in april begonnen met een onderzoek naar het mogelijke verband tussen de mRNA-vaccins en myocarditis, nadat Israël had gemeld dat het dergelijke gevallen onderzocht bij mensen die daar het vaccin van Pfizer/BioNTech hadden gekregen, en na een rapport dat het Amerikaanse leger ook gevallen had gevonden. Regelgevende instanties op gezondheidsgebied in verschillende landen voeren hun eigen onderzoek uit.

Bron.

(Help ons. Deel dit artikel a.u.b.)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

7 + 15 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.