Wetenschappers plannen om ‘zelfverspreidend’ coronavaccin te ontwikkelen

Wetenschappers hebben voorgesteld om een soort vaccin te ontwikkelen dat van mens op mens kan worden overgedragen. Deze ” zelfdisseminerende vaccins” zouden ook de overdracht van coronavirussen tussen dieren en mensen kunnen voorkomen. Ondanks de economische voordelen brengt deze ongebruikelijke methode echter ook risico’s met zich mee, zoals de mogelijkheid van een toevallige mutatie die een negatief of fataal effect kan hebben op mensen en in het wild levende dieren.

Dit voorstel werd gepubliceerd in het tijdschrift Nature onder de titel “Self-disseminating vaccines to suppress zoonoses”. De auteurs van het stuk merkten op hoe de vooruitgang in genetische manipulatie kan helpen om gezondheidscrisissen zoals deze op te lossen, door middel van vaccins die van de ene persoon op de andere kunnen worden overgedragen.

Volgens James J. Bull en Scott L. Nuismer van de Universiteit van Idaho is het nu duidelijker dan ooit dat we een betere en meer proactieve aanpak nodig hebben bij het stoppen van coronavirus uitbraken. De twee onderzoekers leggen ook een soort methode uit van vaccins die zichzelf zouden kunnen overbrengen via “wilde dieren” om de mogelijke besmetting in menselijke populaties te voorkomen. Het nadeel van deze methode is dat het oorspronkelijke virus daardoor weer schadelijk kan worden, naast andere “onbedoelde” effecten.

Eerder heeft een andere groep onderzoekers een doorbraak bereikt bij het vinden van een mogelijke remedie tegen COVID-19. Onderzoekers van de Universiteit van Bristol onder leiding van Professor Christiane Schaffitzel van de School of Biology en Professor Imre Berger van het Max Planck Bristol Center for Minimal Biology ontdekten dat het coronavirus een “zakje” op het oppervlak heeft dat kan worden geïnjecteerd met antivirale middelen. Dit zou het virus stoppen voordat het een menselijke cel binnendringt. Zij ontdekten dat het virus gebruik maakt van linolzuur om zich aan menselijke cellen te binden, en zich van daaruit begint te vermenigvuldigen.

Met deze bevindingen staan de onderzoekers nu voor de uitdaging hoe zij deze eigenschap van het virus tegen zichzelf kunnen gebruiken om de pandemie te beëindigen.

Bron

6 gedachten over “Wetenschappers plannen om ‘zelfverspreidend’ coronavaccin te ontwikkelen

• 4 mei 2021 om 12:20
    Permalink

Waarom geen link naar dat artikel in Nature.
    De bron brengt me naar een artikel dat weer verwijst naar een andere bron dat ook die link nar dat Nature artikel niet geeft. Jammer. Ik ga nu zelf maar direct zoeken.

• 5 mei 2021 om 16:29
    Permalink

Het bestaat al. Zoek maar eens op Johns Hopkins Technologies to Address – Global Catastrophic Biological Risks

181009-gcbr-tech-report(3460)

En dan met name pagina’s 45-47

• 6 mei 2021 om 15:46
    Permalink

Ik denk dat de conclusie van dit artikel een verkeerde representatie is van de inhoud van het artikel in Nature, want het gaat duidelijk over het ontwikkelen van een zelf-verspreidend vaccin voor dierenpopulaties om te vermijden dat virussen die eigen zijn aan bepaalde populaties zouden doorgegeven worden aan mensen.

Er wordt niet geschreven dat door de onderzoekers dat ze hetzelfde principe aan het ontwikkelen zijn voor mensen.

• 9 mei 2021 om 13:03
      Permalink

Dat mag dan al zo zijn, maar zeg eens eerlijk, een zich-zelf-verspreidend vaccin, vind jij dat normaal? Heb je zoveel vertrouwen in de ethiek van de ontwikkelaars? Is het niet al meer dan ver genoeg gegaan? Zijn zij dan heiligen, mogen zij dan voor god spelen?
      Ze kunnen verdomme kanker nog niet genezen, toch laten we hen toe om de gehele wereldpopulatie te laten deelnemen aan een experiment met methodes die nog nooit eerder zijn toegelaten, voor de angst-pandemie op ons werd losgelaten.