STUDIE: Langdurig maskergebruik kweekt microben die de longen infiltreren en bijdragen aan longkanker in een vergevorderd stadium

Een nieuwe studie constateert dat het cultiveren en verrijking van microben op het gezicht de longen kan infiltreren door onbewuste aspiraties en ontstekingsreacties en longkanker in een vergevorderd stadium kan veroorzaken. De neus en de mond zijn ontworpen om zuurstof zonder inspanning en ongeremd op te nemen. De zuurstof stroomt door de luchtpijp en splitst zich op in twee buisjes die de bronchiën worden genoemd. Van daaruit stroomt de zuurstof door een reeks bronchiolen totdat het de longblaasjes bereikt, dit zijn kleine luchtzakjes bedekt met bloedvaten. Deze luchtzakjes voeren de zuurstof rechtstreeks naar het hart, waar het door het lichaam wordt verspreid .

Wanneer een persoon uitademt, wordt het proces omgekeerd en ademen de longen kooldioxide uit. Dit kooldioxidegas is het voertuig waarmee de orgaansystemen het lichaam van afvalstoffen kunnen verwijderen. Wanneer dit proces gedurende langere tijd wordt belemmerd of tegengehouden, worstelen de longen en het hart om de rest van het lichaam te voeden. Langdurig dragen van een masker belemmert ook het natuurlijke vermogen van het lichaam om afvalstoffen te ontgiften, creëert een zure omgeving en belast langzaam de orgaansystemen door het hele lichaam.

Maskers bereiden de longen voor op ontstekingen en pathologie van longkanker

Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Cancer Discovery stelt vast dat longkanker vordert wanneer de longen worden gedwongen microben uit te braken. Langdurig gebruik van het masker zorgt voor een vochtige omgeving waarin microben worden gekweekt. Deze giftige omgeving dwingt de persoon niet alleen om zijn eigen afval uit te braken, maar overspoelt ook de longen met microben die een giftige omgeving veroorzaken die longkanker voedt.

De onderzoekers ontdekten dat de longen niet alleen een steriele omgeving zijn. Wanneer microben de longen overspoelen, kunnen ze een immuunrespons activeren. Dit zorgt ervoor dat ontstekingsproteïnen zoals het cytokine IL-17 verschijnen.

Microben die normaal in de mond worden aangetroffen, kunnen hun weg naar de longen vinden. “Gezien de bekende impact van IL-17 en ontsteking op longkanker, waren we geïnteresseerd in het bepalen of de verrijking van orale commensalen in de longen een ontsteking van het type IL-17 zou kunnen veroorzaken en de progressie en prognose van longkanker zou kunnen beïnvloeden”, zei Leopoldo Segal , Directeur van het longmicrobioomprogramma en universitair hoofddocent geneeskunde aan de New York University Grossman School of Medicine. (Gerelateerd: gemaskerde schoolkinderen worden lichamelijk, psychologisch en gedragsmatig geschaad en hebben 24 verschillende gezondheidsproblemen.)

Maskers cultiveren en verrijken microben die de longen binnendringen en immuunonderdrukking veroorzaken

Het onderzoeksteam gebruikte diagnostische klinische bronchoscopieën om de longmicrobiomen te analyseren van 83 onbehandelde volwassen patiënten bij wie de diagnose longkanker was gesteld. Ze identificeerden de samenstelling van elke microbiële omgeving en documenteerden welke genen als resultaat tot expressie kwamen. Ze ontdekten dat longweefsel van patiënten met longkanker in een vergevorderd stadium (stadia 3b-4) meer verrijkt was met microben dan longweefsel van patiënten met een vroeg stadium van de ziekte. Deze verhoogde verrijking van orale bacteriën in de longen ging ook gepaard met een verminderde overlevingskans, ongeacht het stadium van de tumoren. De bacteriekolonies die de meeste schade veroorzaakten, waren de Veillonella-, Prevotella- en Streptococcus-bacteriën, die allemaal gemakkelijker in een masker kunnen worden gekweekt. Tumorprogressie was geassocieerd met de verrijking van Veillonella, Prevotella, Streptococcus, en Rothia-bacteriën. De gekweekte microben infiltreren de longen en beïnvloeden de genetische expressie, namelijk de p53-, PI3K / PTEN-, ERK- en IL-6 / IL-8-signaalroutes.

Bij verdere evaluatie leidde de kweek van Veillonella parvula in de longen van muizen tot expressie van inflammatoire eiwitten, verhoogde expressie van IL-17 en de aanwezigheid van immuunonderdrukkende cellen. “Gezien de resultaten van onze studie, is het mogelijk dat veranderingen in het longmicrobioom kunnen worden gebruikt als een biomarker om de prognose te voorspellen of om patiënten te stratificeren voor behandeling”, zei Segal. Langdurig dragen van een masker is niet alleen belastend voor het hart en de longen, maar zorgt ook voor een microbiële omgeving waarin de kans groter is dat deze de longen binnendringt en een omgeving van kanker creëert.

Voor meer informatie over kankeronderzoek, ga naar Cancer.news .

Bronnen zijn onder meer:

AzoLifeSciences.com